14 sep 2025

De evolutie van lichtreclame: van neon tot LED-technologie

0 Reacties

Lichtreclame is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Waar je ook kijkt, overal zie je verlichte borden, logo’s en teksten die bedrijven in de schijnwerpers zetten. Maar hoe is deze opvallende vorm van reclame eigenlijk ontstaan en hoe heeft de technologie zich ontwikkeld?

De opkomst van neon

In de jaren twintig van de vorige eeuw maakte neon zijn intrede in de reclamewereld. Neonbuizen, gevuld met edelgassen, werden gebogen tot letters en vormen. Vooral in grote steden als Parijs en New York werden neonreclames een waar icoon. Ze gaven een unieke sfeer aan het nachtleven en trokken de aandacht van voorbijgangers.

De overstap naar LED

Hoewel neon jarenlang de standaard was, kwam daar verandering in met de komst van LED-technologie. LED’s zijn energiezuiniger, gaan langer mee en bieden veel meer mogelijkheden qua kleur en animatie. Hierdoor zijn ze tegenwoordig de populairste keuze voor lichtreclame. Je ziet ze niet alleen op gevels, maar ook in winkels, op evenementen en zelfs in het openbaar vervoer.

Voordelen van moderne lichtreclame

  • Lagere energiekosten door LED-verlichting
  • Meer ontwerpvrijheid en dynamische effecten
  • Lange levensduur en minder onderhoud
  • Milieuvriendelijker dan traditionele neon

Lichtreclame in jouw omgeving

Of je nu een klein bedrijf hebt of een groot pand wilt laten opvallen, lichtreclame is dé manier om zichtbaar te zijn. In steeds meer steden zie je innovatieve toepassingen, zoals lichtreclame in Drachten, waar ondernemers kiezen voor opvallende en duurzame oplossingen.

De toekomst van lichtreclame

De ontwikkelingen staan niet stil. Met slimme technologieën, zoals programmeerbare LED’s en integratie met apps, wordt lichtreclame steeds interactiever. Wie weet wat er over tien jaar allemaal mogelijk is? Eén ding is zeker: lichtreclame blijft een blikvanger in het straatbeeld.

[begin]
Over de schrijver